Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2016

Julie Baekelandt

In september 2016 werd Julie Baekelandt van C-Jules uit Zottegem overtuigend verkozen tot nieuwe Chaudfontaine Lady Chef of the Year. Zij werd daarmee de 26ste winnares van deze prestigieuze wedstrijd en trad zo in de voetsporen van Anne-Sophie Breysem van de Kwizien in Hasselt.

Lees meer

 

Lekkers uit de keuken van de Lady Chef

Bekijk alle recepten van de Lady Chefs

Ontvang Lady Chef recepten en foodie tips in je mailbox

Schrijf je vandaag nog in op de nieuwsbrief! Je gegevens worden niet doorgegeven en je kan altijd uitschrijven wanneer je wenst.

Op zoek naar een gezellig restaurant?

logo Chaudfontaine
×

Chaudfontaine

JULIE BAEKELANDT IS LADY CHEF 2016 EN NIEUWE CHAUDFONTAINE AMBASSADRICE

Met de verkiezing van Julie Baekelandt tot Lady Chef 2016 heeft ook Chaudfontaine een nieuwe ambassadrice. Het natuurlijk mineraalwater verbindt niet toevallig zijn naam aan het culinaire evenement: “Net als het water van Chaudfontaine dat puur en evenwichtig uit de bodem opborrelt, helpen we culinair talent aan de oppervlakte te komen”.

Na Anne-Sophie Breysem van De Kwizien uit Hasselt hebben het publiek en een jury van culinaire journalisten Julie Baekelandt van C-Jules uit Zottegem uitgeroepen tot nieuwe Chaudfontaine Lady Chef of the Year. Zij wordt daarmee de 26ste winnares van deze prestigieuze wedstrijd, en voor de tweede maal Chaudfontaine ambassadrice.

Iets waar Chaudfontaine erg trots op is: “We zijn heel blij om deze jonge vrouwelijke topchef gedurende een jaar mee te ondersteunen en te tonen dat we als merk heel dicht bij de horeca staan. Precies omdat het water met zijn drie varianten de perfecte partner is bij elke culinaire ervaring”, zegt Céline van den Rijn, Marketing Director Coca-Cola België & Luxemburg.

EVENWICHTIG WATER VOOR EEN OPTIMALE ‘DINING EXPERIENCE’

Het water van Chaudfontaine is uitzonderlijk natuurlijk mineraalwater, afkomstig uit een bron gelegen aan de voet van de Belgische Ardennen. Dankzij een bijzondere samenloop van geologische omstandigheden daalt het water van Chaudfontaine tot een diepte van 1600m en wordt gedurende minstens 60 jaar door de natuur zelf gefilterd. Het water ontspringt als het ware uit een ‘natuurlijke kluis’ en is volstrekt uniek, door zijn zuiverheid en evenwichtig mineraalgehalte.

Dit alles zorgt ervoor dat het Chaudfontaine water een optimale ‘dining experience’ aanbiedt. Het Tri’O van Chaudfontaine (bruisend, licht bruisend en plat water) staat ook hoog aangeschreven bij Julie Baekelandt: “Omdat het
een evenwichtige mineralisatie en een delicate, maar niet te uitgesproken smaak heeft, past het als begeleidende drank bij elk menu.”

“Chaudfontaine is voor mij het water met de meest zuivere smaak”, zegt de Lady Chef. Het Tri’O past bij elk gerecht en iedere wijn. Afhankelijk van het koolzuurgehalte kan je bovendien specifieke accenten leggen. De rode bruisende variant, wekt de eetlust open is ideaal om knapperige en textuurrijke gerechten een boost te geven. Voor gerechten met een subtiele smaak is de groene variant dan weer geschikte partner dankzij de delicate en fijne belletjes. En tot slot het natuurlijke ‘blauwe’ mineraalwater. Dit water is perfect uitgebalanceerd en pastbijgevolg bij elk gerecht, op ieder moment.

‘Dat de keuze in water afhangt van gerecht tot gerecht, is iets wat veel mensen niet weten’, zo vertelt de Lady Chef. ‘Toch kan het een toegevoegde waarde zijn bij je culinaire ervaring. Veel mensen drinken niet alleen wijn of bier bij de maaltijd, maar ook een glaasje water. Eigenlijk zou ieder restaurant ook zijn watersommelier moeten hebben’.

Chaudfontaine, een bekroond water
In 2013 werd Chaudfontaine’s werelds eerste producent van mineraalwater die de gouden ‘European Water Stewardship’ medaille in de wacht wist te slepen. Dit door een combinatie van innovatieve technologieën aan te wenden, inspanningen te leveren om de natuurlijke rijkdom met de grootste zorg te beschermen en het water duurzaam te beheren (van bron tot fles). De bekroning werd in juni van dit jaar verlengd. In 2015 ontving het Tri’O van Chaudfontaine de ‘iTQi Superior Taste Award’. Deze prijs werd uitgereikt door toonaangevende chefs en sommeliers, opiniemakers op het vlak van smaak.

www.chaudfontaine.com

Chaudfontaine is een gedeponeerd merk van MMJ ©2016 MMJ

Bezoek de website

logo Welsh Lamb / BGA
×

Welsh Lamb / BGA

Wales, waar de natuur zelf voor heerlijk lamsvlees zorgt

HCC Meat Promotion Wales is dit jaar opnieuw trotse partner van Lady Chef of the Year. Lamsvlees uit Wales is een natuurlijk, mals en sappig product, dat zich erg veelzijdig toont, met een waaier aan lekkere versnijdingen. Dat ondervinden meer en meer chefs elke dag opnieuw, wereldwijd. Chaudfontaine Lady Chef of the Year Julie Baekelandt leert Welsh lamsvlees voor het eerst kennen en is meteen overtuigd. “Dit is een topproduct, erg fijn en zacht van smaak. Als chef merk je meteen het verschil.” Julie zal Welsh lamsvlees dit jaar niet alleen op de kaart zetten van haar restaurant C-Jules in Zottegem, maar ze zal ook showcooking doen op vakbeurzen en andere evenementen. “Mijn favoriete versnijdingen zijn de lamsbout en de lamsschouder. Erg diverse stukken waarmee je als chef op creatief vlak alle kanten op kan.”

Natuurlijk en ongerept

In Wales doen de lammeren zich tegoed aan de welig groene grasvelden op heuvels en in valleien. Bijvoederen is niet nodig want de eindeloze groene weilanden bieden alles wat de negen miljoen schapen – broedooien en lammeren samen – nodig hebben om te groeien. Het klimaat, vochtig maar mild, in combinatie met een bodemcultuur rijk aan mineralen, zorgt voor een enorme variëteit aan grassen en kruiden. Schapen en lammeren kunnen daardoor het hele jaar door op natuurlijk grasland grazen. Het is precies die ongerepte, natuurlijke voedingsbodem die het Welshe lamsvlees z’n typische sappige en malse textuur en z’n zachte maar uitgesproken smaak geeft.

Beschermde Geografische Aanduiding

Welsh lamsvlees is door de Europese Commissie erkend voor zijn unieke regionale eigenschappen en kreeg daarvoor in 2003 de begeerde status van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Dat certificaat is een officiële bevestiging van de uitstekende reputatie die de Welshe kwekers en schapenhoeders al eeuwen genieten. De goede naam van het product is het resultaat van veeteeltmethodes die van generatie op generatie doorgegeven zijn, van de fokervaring en van de natuurlijke begrazing waarvan de boeren nooit afgestapt zijn.
Het belang van het BGA-certificaat is niet te onderschatten. Het beschermt de consument tegen imitatie én het zorgt voor een compleet transparante traceerbaarheid, van bij de boer tot op het bord. De lammeren worden immers al bij de geboorte voorzien van een merkteken en alle gegevens, inclusief de veterinaire, worden bijgehouden. Een onafhankelijk orgaan gaat dan geregeld inspecties uitvoeren bij fokkers, op boerderijen, bij transporteurs, in slachthuizen en in verwerkingsbedrijven om er zo op te kunnen toezien dat alle door de BGA opgelegde normen ook gerespecteerd worden.
De versheid wordt ook door het certificaat gegarandeerd. Wales mag dan wel synoniem staan voor stukken ongerepte natuur, de regio is ook perfect bereikbaar en ligt dichtbij België, wat een snelle aanvoer van dagvers vlees garandeert.
Hoewel lamsvlees het hele jaar door beschikbaar is, is het eigenlijk een seizoensproduct. De piekperiode voor Welsh lamsvlees loopt ongeveer van mei tot in januari.

HCC, de organisatie ter promotie van Welsh lamsvlees

Hybu Cig Cymru (HCC) is de sectororganisatie die instaat voor de ontwikkeling, promotie en marketing van Welsh rood vlees. Met ongeveer 9.000.000 schapen en lammeren en 1.103.000 runderen (cijfers juni 2014) is het niet verwonderlijk dat deze industrie haar eigen agentschap heeft, dat zich inzet voor de groei van de industrie en het vinden van nieuwe, duurzame afzetmarkten voor Welsh lams-, rund- en varkensvlees.

Welsh lamsvlees (BGA) is in België verkrijgbaar bij horecaspecialist ISPC.

www.eatwelshlamb.com

Bezoek de website