Lady Chef of the year

Sinds 1991 organiseert Green Seed samen met Culinaire Ambiance de verkiezing van de “Lady Chef of the Year”. Dit jaar hebben de stemmers op deze site, een jury van culinaire journalisten en de lezers en lezeressen van Ambiance de titel van “Chaudfontaine Lady Chef of the Year” toegekend aan Julie Baekelandt van restaurant C-Jules in Zottegem.

De titel Lady Chef of the Year is een erkenning voor kwaliteit, creativiteit en topklasse. Gedurende een volledig jaar mag Julie zich de Chaudfontaine Lady Chef of the Year noemen.

logo Chaudfontaine
×

Chaudfontaine

JULIE BAEKELANDT IS LADY CHEF 2016 EN NIEUWE CHAUDFONTAINE AMBASSADRICE

Met de verkiezing van Julie Baekelandt tot Lady Chef 2016 heeft ook Chaudfontaine een nieuwe ambassadrice. Het natuurlijk mineraalwater verbindt niet toevallig zijn naam aan het culinaire evenement: “Net als het water van Chaudfontaine dat puur en evenwichtig uit de bodem opborrelt, helpen we culinair talent aan de oppervlakte te komen”.

Na Anne-Sophie Breysem van De Kwizien uit Hasselt hebben het publiek en een jury van culinaire journalisten Julie Baekelandt van C-Jules uit Zottegem uitgeroepen tot nieuwe Chaudfontaine Lady Chef of the Year. Zij wordt daarmee de 26ste winnares van deze prestigieuze wedstrijd, en voor de tweede maal Chaudfontaine ambassadrice.

Iets waar Chaudfontaine erg trots op is: “We zijn heel blij om deze jonge vrouwelijke topchef gedurende een jaar mee te ondersteunen en te tonen dat we als merk heel dicht bij de horeca staan. Precies omdat het water met zijn drie varianten de perfecte partner is bij elke culinaire ervaring”, zegt Céline van den Rijn, Marketing Director Coca-Cola België & Luxemburg.

EVENWICHTIG WATER VOOR EEN OPTIMALE ‘DINING EXPERIENCE’

Het water van Chaudfontaine is uitzonderlijk natuurlijk mineraalwater, afkomstig uit een bron gelegen aan de voet van de Belgische Ardennen. Dankzij een bijzondere samenloop van geologische omstandigheden daalt het water van Chaudfontaine tot een diepte van 1600m en wordt gedurende minstens 60 jaar door de natuur zelf gefilterd. Het water ontspringt als het ware uit een ‘natuurlijke kluis’ en is volstrekt uniek, door zijn zuiverheid en evenwichtig mineraalgehalte.

Dit alles zorgt ervoor dat het Chaudfontaine water een optimale ‘dining experience’ aanbiedt. Het Tri’O van Chaudfontaine (bruisend, licht bruisend en plat water) staat ook hoog aangeschreven bij Julie Baekelandt: “Omdat het
een evenwichtige mineralisatie en een delicate, maar niet te uitgesproken smaak heeft, past het als begeleidende drank bij elk menu.”

“Chaudfontaine is voor mij het water met de meest zuivere smaak”, zegt de Lady Chef. Het Tri’O past bij elk gerecht en iedere wijn. Afhankelijk van het koolzuurgehalte kan je bovendien specifieke accenten leggen. De rode bruisende variant, wekt de eetlust open is ideaal om knapperige en textuurrijke gerechten een boost te geven. Voor gerechten met een subtiele smaak is de groene variant dan weer geschikte partner dankzij de delicate en fijne belletjes. En tot slot het natuurlijke ‘blauwe’ mineraalwater. Dit water is perfect uitgebalanceerd en pastbijgevolg bij elk gerecht, op ieder moment.

‘Dat de keuze in water afhangt van gerecht tot gerecht, is iets wat veel mensen niet weten’, zo vertelt de Lady Chef. ‘Toch kan het een toegevoegde waarde zijn bij je culinaire ervaring. Veel mensen drinken niet alleen wijn of bier bij de maaltijd, maar ook een glaasje water. Eigenlijk zou ieder restaurant ook zijn watersommelier moeten hebben’.

Chaudfontaine, een bekroond water
In 2013 werd Chaudfontaine’s werelds eerste producent van mineraalwater die de gouden ‘European Water Stewardship’ medaille in de wacht wist te slepen. Dit door een combinatie van innovatieve technologieën aan te wenden, inspanningen te leveren om de natuurlijke rijkdom met de grootste zorg te beschermen en het water duurzaam te beheren (van bron tot fles). De bekroning werd in juni van dit jaar verlengd. In 2015 ontving het Tri’O van Chaudfontaine de ‘iTQi Superior Taste Award’. Deze prijs werd uitgereikt door toonaangevende chefs en sommeliers, opiniemakers op het vlak van smaak.

www.chaudfontaine.com

Chaudfontaine is een gedeponeerd merk van MMJ ©2016 MMJ

Bezoek de website

logo Welsh Lamb / BGA
×

Welsh Lamb / BGA

Wales, waar de natuur zelf voor heerlijk lamsvlees zorgt

HCC Meat Promotion Wales is dit jaar opnieuw trotse partner van Lady Chef of the Year. Lamsvlees uit Wales is een natuurlijk, mals en sappig product, dat zich erg veelzijdig toont, met een waaier aan lekkere versnijdingen. Dat ondervinden meer en meer chefs elke dag opnieuw, wereldwijd. Chaudfontaine Lady Chef of the Year Julie Baekelandt leert Welsh lamsvlees voor het eerst kennen en is meteen overtuigd. “Dit is een topproduct, erg fijn en zacht van smaak. Als chef merk je meteen het verschil.” Julie zal Welsh lamsvlees dit jaar niet alleen op de kaart zetten van haar restaurant C-Jules in Zottegem, maar ze zal ook showcooking doen op vakbeurzen en andere evenementen. “Mijn favoriete versnijdingen zijn de lamsbout en de lamsschouder. Erg diverse stukken waarmee je als chef op creatief vlak alle kanten op kan.”

Natuurlijk en ongerept

In Wales doen de lammeren zich tegoed aan de welig groene grasvelden op heuvels en in valleien. Bijvoederen is niet nodig want de eindeloze groene weilanden bieden alles wat de negen miljoen schapen – broedooien en lammeren samen – nodig hebben om te groeien. Het klimaat, vochtig maar mild, in combinatie met een bodemcultuur rijk aan mineralen, zorgt voor een enorme variëteit aan grassen en kruiden. Schapen en lammeren kunnen daardoor het hele jaar door op natuurlijk grasland grazen. Het is precies die ongerepte, natuurlijke voedingsbodem die het Welshe lamsvlees z’n typische sappige en malse textuur en z’n zachte maar uitgesproken smaak geeft.

Beschermde Geografische Aanduiding

Welsh lamsvlees is door de Europese Commissie erkend voor zijn unieke regionale eigenschappen en kreeg daarvoor in 2003 de begeerde status van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Dat certificaat is een officiële bevestiging van de uitstekende reputatie die de Welshe kwekers en schapenhoeders al eeuwen genieten. De goede naam van het product is het resultaat van veeteeltmethodes die van generatie op generatie doorgegeven zijn, van de fokervaring en van de natuurlijke begrazing waarvan de boeren nooit afgestapt zijn.
Het belang van het BGA-certificaat is niet te onderschatten. Het beschermt de consument tegen imitatie én het zorgt voor een compleet transparante traceerbaarheid, van bij de boer tot op het bord. De lammeren worden immers al bij de geboorte voorzien van een merkteken en alle gegevens, inclusief de veterinaire, worden bijgehouden. Een onafhankelijk orgaan gaat dan geregeld inspecties uitvoeren bij fokkers, op boerderijen, bij transporteurs, in slachthuizen en in verwerkingsbedrijven om er zo op te kunnen toezien dat alle door de BGA opgelegde normen ook gerespecteerd worden.
De versheid wordt ook door het certificaat gegarandeerd. Wales mag dan wel synoniem staan voor stukken ongerepte natuur, de regio is ook perfect bereikbaar en ligt dichtbij België, wat een snelle aanvoer van dagvers vlees garandeert.
Hoewel lamsvlees het hele jaar door beschikbaar is, is het eigenlijk een seizoensproduct. De piekperiode voor Welsh lamsvlees loopt ongeveer van mei tot in januari.

HCC, de organisatie ter promotie van Welsh lamsvlees

Hybu Cig Cymru (HCC) is de sectororganisatie die instaat voor de ontwikkeling, promotie en marketing van Welsh rood vlees. Met ongeveer 9.000.000 schapen en lammeren en 1.103.000 runderen (cijfers juni 2014) is het niet verwonderlijk dat deze industrie haar eigen agentschap heeft, dat zich inzet voor de groei van de industrie en het vinden van nieuwe, duurzame afzetmarkten voor Welsh lams-, rund- en varkensvlees.

Welsh lamsvlees (BGA) is in België verkrijgbaar bij horecaspecialist ISPC.

www.eatwelshlamb.com

Bezoek de website

logo ISPC / Ocean Marée
×

ISPC / Ocean Marée

ISPC als partner van
Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2016

ISPC is een Cash-and-Carry en foodservice bedrijf voor de horeca en cateringbedrijven. Dankzij een breed en kwaliteitsvol assortiment van 36.000 producten, met daarbij de focus op ultraverse producten, en het aanbieden van een professionele dienstverlening, differentieert ISPC zich in de markt.

Alles voor uw horecazaak of cateringbedrijf

De 36.000 referenties zijn verspreid over 13 specifieke afdelingen, elk met hun eigen productgamma. ISPC staat garant voor topproducten vol smaak en versheid, die door een team van fijnproevers zijn geselecteerd. Het paradepaardje is het assortiment versproducten dat uitblinkt in kwaliteit en beschikbaarheid.

Bovendien is het visverwerkend bedrijf Océan Marée onderdeel van ISPC. Op deze manier is ons visassortiment nog uitgebreider, exclusiever en meer op maat !

Kortom, wij zorgen er al jaren voor dat chefs bijzondere producten uit de culinaire wereld kunnen serveren aan hun gasten.

Kom gerust eens langs in onze vestiging in Gent of in Luik!

Openingsuren:
Maandag: 08u00-18u30
Dinsdag-Vrijdag: 07u00-18u30
Zaterdag: 08u00-17u00
Zondag: gesloten

ISPC Gent
Ottergemsesteenweg Zuid 720
9000 Gent
Tel.nr: 0032 (0)9 241 51 11

ISPC Luik
Route de Liers 125
4042 Herstal – Liers
Tel. Nr: 0032 (0)4 278 92 92

Openingsuren:
Maandag: 08u00-18u30
Dinsdag-Vrijdag: 07u00-18u30
Zaterdag: 08u00-17u00
Zondag: gesloten

www.ispc.be

Bezoek de website

logo Culinaire Ambiance
×

Culinaire Ambiance

Culinaire Ambiance en de Chaudfontaine Lady Chef of the Year: een droomkoppel

Sinds jaar en dag is Culinaire Ambiance de trouwe mediapartner van de Lady Chef of the Year en dat is geen toeval. Zo stond het sterrenmagazine voor de hobbykok mee aan de wieg van deze prestigieuze competitie. Maar bovenal hebben de redactie en de jury van de wedstrijd de constante zoektocht naar culinaire perfectie gemeen.

Hoewel Culinaire Ambiance zich vooral naar de hobbykoks richt en in de eerste plaats hen wil helpen om hun gastronomie naar een hoger niveau te tillen, heeft het magazine altijd het respect genoten van ‘s lands belangrijkste en invloedrijkste chefs. Het lijstje van gerenommeerde chefs die ooit op maandelijkse basis hun medewerking verleenden, is dan ook indrukwekkend. Momenteel geven onder meer Gault&Millau Chef van het Jaar Filip Claeys, de talentrijke Seppe Nobels en verstokte creatieveling Wout Bru maandelijks hun ideeën, inzichten en recepten prijs. Ook vooraanstaande ambachtslui zoals bijvoorbeeld topslager Hendrik Dierendonck bewijzen dat ze in de keuken inspirerend werk kunnen verrichten.

Daarnaast heeft de redactie consequent oog gehad voor jong en aanstormend talent. Over jaarlijks wisselende formats hebben veelbelovende chefs altijd kunnen rekenen op een podium om met hun gastronomische vaardigheden uit te pakken.

De steun die het magazine verleent aan zowel de Lady Chef of the Year (de wedstrijd dus) als aan de Lady Chefs (de laureaten), kadert in die opzet om jong talent een duwtje in de rug te geven. Ook al omdat Culinaire Ambiance het een noodzaak vindt dat vrouwelijk talent extra aandacht krijgt in een door mannen gedomineerde sector.

Culinaire Ambiance, het sterrenmagazine voor de hobbykok, staat ook elke maand garant voor vijf binnenlandse restaurantrecensies en evenveel besprekingen vanuit wereldsteden zoals Parijs, Londen, Amsterdam, Berlijn en New York. Diepgaande reportages geven achtergrondinformatie over terroirproducten, food pairing, keukentechnieken, bier en wijn… ondersteund door food photography die je zin doet krijgen om in het papier te bijten. Bovendien kan de lezer via de website www.ambiance.be alle recepten en restaurantbesprekingen terugvinden. Het online medium geeft daarnaast ook de kans om via de nieuwsblog alle evoluties in de gastronomie, zowel thuis als op restaurant, op de voet op te volgen.

Culinaire Ambiance verschijnt 10x per jaar en kost € 5,95.
Volg het laatste culinaire nieuws ook via www.ambiance.be en op de Facebook-pagina.

Bezoek de website

logo Gressingham
×

Gressingham

Gressingham eendenvlees: zacht en smaakvol

Als je Chaudfontaine Lady Chef of the Year Julie Baekelandt vraagt naar haar favoriete eendenras, hoor je steevast ‘Gressingham’. De Gressingham eend is een uniek ras afkomstig uit Groot-Brittannië. Typerend voor de Gressingham producten zijn het extra veel borstvlees, weinig vet en de sappige smaak. De dieren worden in de beste omstandigheden gekweekt, met aandacht en zorg voor hun levenskwaliteit. Wat Julie vooral opvalt, is de malsheid van het vlees. “Meestal is een borstfilet bijvoorbeeld wat taaier, maar door dit vlees glijdt je mes zo heen.”

De opmerkelijke eend

Voor de herkomst van de Gressingham eend moeten we naar de boerderijen van East Anglia, in Groot-Brittannië. De Gressingham eend is niet zomaar een eend. Het is een uniek ras, dat de kruising is tussen de kleine Mallardeend en de grotere Pekingeend. Deze kruising zorgt voor een vlezige, sappige eend met meer borstvlees en minder vet. De Gressingham eend is daarom al een erg geliefde eendensoort bij professionele chefs en hobbykoks.

De nieuwe Lady Chef is verzot op de klassieke Gressingham eendenborstfilet, waarvan het vel nog aan het vlees zit. Dit zorgt voor een sappigheid van het vlees en geeft het een extra rijkelijke smaak. Door het vlees in te kerven en bij te kruiden, krijgt het bovendien een krokante toets om je duimen en vingers bij af te likken. De borstfilet valt niet te verwarren met een magret. Magret is filet van eenden die worden vetgemest voor de productie van foie gras, dit in tegenstelling tot de filet van de Gressingham eenden.

The lucky duck

Kiezen voor Gressingham eendenvlees is een maatschappelijk verantwoorde keuze. De boerderijen en productiebedrijven waar de beestjes worden gekweekt en geslacht, hebben allemaal een Red Tractor certificaat. Dit certificaat verzekert jou als consument of chef dat aan kwalitatieve productiestandaarden is voldaan, met garantie van een optimale levenskwaliteit voor de dieren. Geen zielige eenden in krappe hokken, maar rondhuppelende beestjes in ruime schuren, die hen beschermen tegen alle weersomstandigheden. De Gressingham eend heeft geluk, want ze heeft veel meer bewegingsruimte dan Europese soortgenoten. Ter illustratie: Gressingham eenden hebben 30% meer bewegingsruimte dan de minimumstandaard die is vastgelegd door de Europese Unie. Ook krijgen de dieren een constante water- en voedselvoorziening, met iedere dag vers stro. De boerderijen worden regelmatig geaudit om te controleren of ze nog steeds tegemoetkomen aan de opgelegde standaarden.

Waar te verkrijgen?

Komt het water je al in de mond? Rep je dan naar een Delhaize winkel in je buurt, want sinds dit jaar zijn de Gressingham producten daar exclusief verkrijgbaar. De richtprijs varieert van 20,95€ per kilo voor de borstfilets, tot 6 à 8€ per verpakking voor de andere producten.

***
Noot aan de redactie
Gressingham Foods is een familiebedrijf, opgericht in 1971. Vanuit de Engelse boerderijen in de East Anglia regio is het de leidende verdeler van vers eendenvlees aan alle UK retailer en food service markten. Gressingham Foods is het enige bedrijf ter wereld met de licensie om Gressingham eend te produceren.

www.gressinghamduck.co.uk

Bezoek de website