Lady Chef of the year

Sinds 1991 organiseert Green Seed samen met Culinaire Ambiance de verkiezing van de “Lady Chef of the Year”. Dit jaar hebben de stemmers op deze site, een jury van culinaire journalisten en de lezers en lezeressen van Ambiance de titel van “Chaudfontaine Lady Chef of the Year” toegekend aan Anne-Sophie Breysem van restaurant De Kwizien in Hasselt.

De titel Lady Chef of the Year is een erkenning voor kwaliteit, creativiteit en topklasse. Gedurende een volledig jaar mag Anne-Sophie zich de Chaudfontaine Lady Chef of the Year noemen.

logo Chaudfontaine
×

Chaudfontaine

Chaudfontaine stelt met trots de
Chaudfontaine Lady Chef 2015 aan u voor

Voor de 25e editie van de ‘Lady Chef of the Year’ verkiezing wordt de winnares van 2015 voor de allereerste keer tot ‘Chaudfontaine Lady Chef of the Year’ uitgeroepen. In een wereld waar de zoektocht naar excellentie een dagelijkse uitdaging is en waar vrouwen hun rechtmatige plaats hebben ingenomen, is het niet meer dan natuurlijk dat Chaudfontaine® – het water van kenners – de handen in elkaar slaat met de organisatoren van de ‘Lady Chef of the Year’ verkiezing. Een jaarlijkse verkiezing die blijft winnen aan populariteit.

Het water van Chaudfontaine vormt een harmonieus geheel met al wat op tafel getoverd wordt dankzij zijn uitzonderlijke puurheid en smaak.

Evenwichtig water voor uw tafel

Het water van Chaudfontaine is natuurlijk mineraalwater, afkomstig uit een bron gelegen aan de voet van de Belgische Ardennen. Dankzij een bijzondere samenloop van geologische omstandigheden daalt het water van Chaudfontaine tot een diepte van 1600m en wordt gedurende 60 jaar door de natuur zelf gefilterd. Het water ontspringt als het ware uit een ‘natuurlijke kluis’ en is volstrekt uniek, door zijn zuiverheid en evenwichtig mineraalgehalte. Dit alles zorgt ervoor dat het Chaudfontaine water een optimale ‘dining experience’ aanbiedt.

Een winnend Tri’O

Het Tri’O van Chaudfontaine (bruisend, licht bruisend en plat water) staat hoog aangeschreven bij de winnende Lady Chef of the Year. Zij kiest graag voor Chaudfontaine als begeleidende drank bij haar menu. Dit omdat het water van Chaudfontaine een evenwichtige mineralisatie en een delicate, maar niet te uitgesproken smaak heeft. ‘Chaudfontaine is voor mij het water met de meest zuivere smaak’, zegt de Lady Chef. Het Tri’O kan bij elk gerecht en iedere wijn aangeboden worden. Afhankelijk van het koolzuurgehalte kunnen bovendien specifieke accenten gelegd worden. De rode variant, het bruisend water, wekt de eetlust op en is ideaal om knapperige en textuurrijke gerechten een boost te geven. Onze groene variant met discreet, lichtbruisend water is de geschikte partner voor gerechten met een subtiele smaak, dankzij de delicate en fijne belletjes. En tot slot is er onze geroemde blauwe variant: het natuurlijk mineraalwater. Dit water is puur, perfect uitgebalanceerd en past bijgevolg bij elk gerecht, op ieder moment.

‘Dat de keuze in water afhangt van gerecht tot gerecht, is iets wat veel mensen niet weten’, zo vertelt de Lady Chef. ‘Toch kan het een toegevoegde waarde zijn bij je culinaire ervaring. Veel mensen drinken niet alleen wijn of bier bij hun eten, maar ook een glaasje water. Eigenlijk zou ieder restaurant ook zijn watersommelier moeten hebben’.

Chaudfontaine, een bekroond water voor een vorstelijke Lady Chef

Chaudfontaine is ’s werelds eerste producent van mineraalwater die de gouden ‘European Water Stewardship’ medaille in de wacht wist te slepen. Dit door een combinatie van innovatieve technologieën aan te wenden, inspanningen te leveren om de natuurlijke rijkdom met de grootste zorg te beschermen en het water duurzaam te beheren (van bron tot fles). In 2015 ontving het Tri’O van Chaudfontaine de ‘iTQi Superior Taste Award’. Deze prijs werd uitgereikt door toonaangevende chefs en sommeliers, opiniemakers op het vlak van smaak. Wanneer volgt de volgende erkenning?

Het Chaudfontaine water, een bron van leven (1)

Het lichaam elimineert 2 tot 2,5 liter water per dag. Het is daarom noodzakelijk om dit verlies aan vocht te compenseren. (2)

Water is essentieel om te kunnen leven. Al wat ons lichaam verricht, inclusief de activiteiten van onze cellen en organen, is afhankelijk van water. Water is daarom, na zuurstof, de meest essentiële voedingstof in ons leven. Het vormt gemiddeld 60% van het lichaamsgewicht van een volwassen persoon en heeft verschillende functies. Zo regelt water de lichaamstemperatuur en de bloedsomloop. Daarnaast transporteert het ook voedingsstoffen en zuurstof naar onze cellen en verwijdert het toxines en andere afvalstoffen.
Het water van Chaudfontaine heeft een uitzonderlijke zuiverheid en een evenwichtige minerale samenstelling. Daarom is het geschikt voor dagelijks gebruik en voor alle leeftijden.

(1) Water draagt bij tot de instandhouding van de normale fysieke en cognitieve functies. Het lichaam moet gemiddeld 2 – 2,5 liter vloeistof opnemen per dag, waarvan ten minste 1,5 liter water in de vorm van dranken.
(2) Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA). Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water. EFSA Journal 2010; 8:1459.

Chaudfontaine® is een gedeponeerd merk ©2015 MMJ®

Bezoek de website

logo Welsh Lamb / PGI
×

Welsh Lamb / PGI

Welsh lamsvlees (BGA), kwaliteit gegarandeerd bij de Lady Chef

Welsh lamsvlees is een natuurlijk, mals en sappig product, dat zich erg veelzijdig toont, met een waaier aan lekkere versnijdingen. Net als vele andere chefs ter wereld, is ook de Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2015, Anne-Sophie Breysem, helemaal overtuigd van de kwaliteit van lamsvlees uit Wales. ‘Heerlijk mals dit vlees, echt zalig. Het leuke aan lamsvlees is dat iedereen ermee aan de slag kan, voor eender welke gelegenheid. Natuurlijk is het ideaal om te serveren bij een feestelijk diner, maar even goed kan je met een minder voor de hand liggende versnijding verrassend uit de hoek komen en doordeweekse gerechten maken. Ik werk erg graag met de Welshe lamskroon en zwezerikjes, een liefde die ik van thuis uit heb meegekregen,’ aldus Anne-Sophie. Het is dan ook met veel plezier dat ze een jaar lang ambassadrice zal zijn voor lamsvlees uit Wales en het product op de kaart van De Kwizien zal zetten, met afwisselende versnijdingen.

Erfgoed

Veetelers uit Wales zijn over de hele wereld bekend voor het heerlijke lamsvlees dat ze produceren. De regio waar de dieren worden gefokt, speelt een belangrijke rol voor de sappigheid en malsheid van het vlees. Welsh lamsvlees is afkomstig van de welig groene weilanden van de Welshe heuvels en valleien. De combinatie van een mild klimaat, een bodem rijk aan mineralen en een natuurlijke omgeving zorgt ervoor dat hier lamsvlees van de beste kwaliteit wordt geproduceerd. De nabijheid van Wales garandeert bovendien een optimale versheid voor Belgische afnemers en consumenten.

Het certificaat BGA

De kenmerkende kwaliteit van Welsh lamsvlees is erkend door de Europese Commissie voor zijn unieke regionale eigenschappen en kreeg daarvoor in 2003 de begeerde status van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Dit label creëert een schakel tussen kwaliteit, traditie en regio, en geeft de consument de garantie dat de lammeren uitsluitend geboren en gefokt zijn in Wales. Deze lammeren zijn volledig traceerbaar, werden geslacht in door HCC goedgekeurde slachthuizen, en het product kan als dusdanig verkocht worden als ‘BGA Welsh lamsvlees’.

HCC, de organisatie voor de promotie van Welsh lamsvlees

Hybu Cig Cymru (HCC), de sectorspecifieke organisatie van de Welshe vleesindustrie, staat in voor de ontwikkeling, promotie en marketing van Welsh rood vlees. Met ongeveer 9.000.000 schapen en lammeren en 1.103.000 runderen (cijfers juni 2014) is het niet verwonderlijk dat deze industrie haar eigen agentschap heeft, dat tot doel heeft de sector te doen groeien en nieuwe, duurzame afzetmarkten te vinden voor Welsh lams-, rund- en varkensvlees.

Bezoek de website

logo Wines of Germany
×

Wines of Germany

Chaudfontaine Lady Chef of the Year kiest voor Duitse wijnen

Het Belgisch Informatiebureau voor Duitse Wijn is met onmiddellijke ingang en voor de komende drie jaar partner van de gerenommeerde competitie Lady Chef of the Year. Monika Reule, directeur van het Duits Wijninstituut (DWI), ziet in de samenwerking een uitstekende mogelijkheid om de kwaliteit en veelzijdigheid van Duitse wijnen meer bekendheid te geven bij Belgische consumenten.
Op 22 september wordt de Lady Chef 2015 in haar eigen restaurant bekroond en aan de media voorgesteld. In het kader daarvan presenteert ze haar winnaressenmenu dat een jaar lang samen met begeleidende Duitse wijnen op het menu van haar restaurant zal staan. Daarnaast zal zij de Duitse wijnen ook aanbevelen tijdens diverse openbare optredens, zoals in oktober op de beurs Megavino in Brussel of tijdens de Belgische RieslingsWeeks 2016.

Veelzijdig en aromatisch

Duitse wijnen bieden een onovertroffen variatie aan smaken. Voor iedere maaltijd is er een passende wijn te vinden en bij iedere wijn wel een passend gerecht. Producenten uit de 13 Duitse wijngebieden beschikken over een enorm reservoir aan druivenrassen. Bekende en geliefde klassiekers als riesling, de drie varianten van burgunder (pinot noir, blanc en gris), silvaner en lemberger spelen de belangrijkste rol, maar in gebieden als Pfalz of Rheinhessen staan nog tientallen andere rassen aangeplant. Zo zijn naast de traditionele Duitse rassen inmiddels ook internationaal bekende rassen als chardonnay en sauvignon blanc te vinden.

Klimaat en bodem bepalen als terroir factoren de smaak van de wijn. Zo heb je bijvoorbeeld een gesteente als leisteen aan Mittelrhein en Moezel, keuper in Franken of vulkanisch gesteente in de Kaiserstuhl. De rivierdalen hebben door het matigende effect van het water een bijzonder uitgebalanceerd klimaat dat zich uitstekend voor wijnbouw leent. De spectaculaire steile hellingwijngaarden aan Moezel, Rijn en Neckar behoren tot de meest populaire bezienswaardige cultuurlandschappen van Duitsland.

Onovertroffen smaak

Het handelsmerk van Duitse wijnproducenten zijn slanke, elegante witte wijnen. In de Duitse wijnbouwgebieden kunnen de druiven heel lang rijpen en daardoor bijzonder veel aromastoffen ontwikkelen. Op die manier krijgen de wijnen ondanks relatief lage alcoholpercentages toch een grote smaakrijkdom met een aangename afwisseling van frisse fruitzuren en voor de druif typerende aroma’s. Ook bij de rode wijnen is de lange rijping goed te proeven. Bovendien profiteren ze van het wat warmere klimaat van de afgelopen jaren. Internationale onderscheidingen laten zien dat Duitse wijnen tot de wereldtop behoren. Wijncritici en –journalisten roemen hun kwaliteit en veelzijdigheid.
Filip, wijnsommelier, spreekt lovend over de Duitse Wijnen die hij kent.

Over het Duits Wijninstituut

Het in Mainz gevestigde Duits Wijninstituut (DWI) is de centrale communicatie- en marketingorganisatie van de Duitse wijnbouw. De voornaaste taak van het DWI is de bevordering van de kwaliteit en de afzet van Duitse wijnen door generieke marketingactiviteiten in binnen- en buitenland. Het DWI heeft eigen Informatiebureaus voor Duitse Wijn in België, Canada, China, Denemarken, Groot-Brittannië, Nederland, Noorwegen, Polen, de VS, Zweden en Zwitserland.

De 5 wijnen van het Chaudfontaine Lady Chef menu:

German wines selection

Pinot-Rosé-Sekt brut, Solter, Rheingau

2013 Riesling Charta, Johannishof, Rheingau

2013 Cuvée Fleur, Weegmüller, Pfalz

2013 Frühburgunder, Geil, Rheinhessen

2011 Riesling Kabinett, Piesporter Goldtröpfchen, Reinhold Haart, Mosel

Bezoek de website

logo RR Spink
×

RR Spink

Schotse zalmforel, de nieuwe zalm.
Duurzaamheid en kwaliteit boven, van de zuivere waters tot op het bord.

Atlantische zalm is de laatste 25 jaar uitgegroeid tot de meest populaire vis in onze contreien. Door de doorgedreven kweekprogramma’s is zalm geëvolueerd van een vis voor speciale gelegenheden naar een normaal product voor alle dagen. Het speciale aura is de zalm spijtig genoeg kwijtgeraakt.
De Schotse zalmforel (Oncorhynchus Mykiss) brengt door zijn eigenheid terug de kwaliteit op het bord. Het product heeft een uitgesproken stevige textuur, meer spiermassa en minder vet, en een mooie dieproze kleur. Dit maakt het een zeer dankbaar product in de keuken. Chaudfontaine Lady Chef of the Year Anne-Sophie: “Vandaag heb ik de zalmforel gebakken. Het is juist de vaste structuur die dit perfect mogelijk maakt, zonder aan sappigheid in te boeten.”
Deze vis is rijk aan proteïne, laag in gesatureerde vetten en een fantastische bron van vitamine B en essentiële mineralen. Wist je dat Schotse zalmforel tot 50% meer Omega 3 bevat dan zalm?
De zalmforellen worden gekweekt in de koele pure wateren van de Lochs in Schotland. De diervriendelijke aquacultuur, met nadruk op lage densiteit, gebeurt in vol respect voor haar natuurlijke omgeving. Het leverde de producent RR. Spink meerdere erkenningen voor duurzaamheid op, waaronder de prestigieuze Freedom Food award. Een gecontroleerde en gebalanceerde voeding van geboorte tot de vangst in een ruime omgeving leidt tot een “Happy Fish”.

Bezoek de website

logo ISPC / Ocean Marée
×

ISPC / Ocean Marée

ISPC als partner van Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2015

ISPC is een Cash-and-Carry en foodservice bedrijf voor de horeca en cateringbedrijven. Dankzij een breed en kwaliteitsvol assortiment van 36.000 producten, met daarbij de focus op ultraverse producten, en het aanbieden van een professionele dienstverlening, differentieert ISPC zich in de markt.

Alles voor uw horecazaak of cateringbedrijf

De 36.000 referenties zijn verspreid over 13 specifieke afdelingen, elk met hun eigen productgamma. ISPC staat garant voor topproducten vol smaak en versheid, die door een team van fijnproevers zijn geselecteerd. Het paradepaardje is het assortiment versproducten dat uitblinkt in kwaliteit en beschikbaarheid. Dagverse visaanvoer, exotische fruitsoorten, seizoensgebonden wild,… de keuze bij ISPC is enorm!

Kom gerust eens langs in onze vestiging in Gent of in Luik!

ISPC Gent
Ottergemsesteenweg Zuid 720
9000 Gent
Tel.nr: 0032 (0)9 241 51 11

ISPC Luik
Route de Liers 125
4042 Herstal – Liers
Tel. Nr: 0032 (0)4 278 92 92

Openingsuren:
Maandag: 08u00-18u30
Dinsdag-Vrijdag: 07u00-18u30
Zaterdag: 08u00-17u00
Zondag: gesloten

Bezoek de website

logo Toerisme Limburg
×

Toerisme Limburg

Een nieuwe ambassadrice voor Toeristisch Limburg

De verkiezing van Anne-Sophie Breysem van De Kwizien in Hasselt tot Chaudfontaine Lady Chef of The Year 2015 is alweer een bewijs dat Limburg zich terecht profileert als een culinaire topregio in Vlaanderen. Met deze nieuwe culinaire ambassadrice kan Toerisme Limburg vzw zich nu nog meer focussen op de gastronomische troeven van Limburg als dichtbij bestemming.

Limburg is dé toeristische trekpleister waar je ontzettend gastvrij onthaald wordt. Zowel de uitgebreide logiessector, de talrijke attracties als de superbe culinaire sector staan daar borg voor. Toerisme Limburg vzw is dan ook bijzonder trots om al die glorie van lekker slapen, avontuurlijk beleven en lekker eten en drinken te mogen promoten. En we krijgen een extra troef, nu Limburg ook de ‘Lady Chef of The Year’ heeft binnengehaald.

Limburg is een regio voor fijnproevers.
We zijn trots op onze vele restaurants met Michelin-sterren en hoge scores bij GaultMillau. En zeker ook op onze 8 nieuwe chefs “Jong Keukengeweld” waarvan we dit jaar weer mogen proeven in Limburg. Als kers op de taart bevindt zich onder deze 8 Limburgse chefs dé vrouwelijke chef: De Lady Chef of The Year! Innovatief en grensverleggend zijn kernwoorden van toepassing op onze Lady Chef of The Year waardoor zij meer als één steentje zal kunnen bijdragen aan de culinaire uitstraling van Limburg en zo nog meer toeristen naar Limburg zal halen. Ook Toerisme Limburg vzw innoveert. En verlegt graag haar provinciegrenzen door toeristen een thuisgevoel te geven.

Limburg Dichtbij, Gastvrij… een culinaire topregio met ontzettend veel troeven. Fijnproevers weten waarom!

Bezoek de website

logo Gressingham
×

Gressingham

De culinaire ontdekking van de Gressingham eend

De Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2015 laat jullie graag kennismaken met het heerlijke eendenvlees van het Gressingham ras. Dit ras afkomstig uit Groot-Brittannië is een uniek eendenras, met extra veel borstvlees, weinig vet en een sappige smaak. De dieren worden in de beste omstandigheden gekweekt, met aandacht en zorg voor hun levenskwaliteit. Tenslotte hoef je zelf geen chef te zijn om met de Gressingham producten aan de slag te gaan. Op de handige verpakkingen staat in duidelijke stappen uitgelegd wat je moet doen om tot een heerlijk gerechtje te komen. Simpel, toch?

De opmerkelijke eend

Voor de herkomst van de Gressingham eend moeten we naar de boerderijen van East Anglia, in Groot-Brittannië. De Gressingham eend is niet zomaar een eend. Het is een uniek ras, dat de kruising is tussen de kleine Mallardeend en de grotere Pekingeend. Deze kruising zorgt voor een vlezige, sappige eend met meer borstvlees en minder vet. De Gressingham eend is daarom al een erg geliefde eendensoort bij professionele chefs en hobbykoks. Ook de Lady Chef of the Year Anne-Sophie Breysem is enthousiast, de Gressingham eend is voor haar een revelatie. ‘Dit moet de meest malse eend zijn die ik ooit al geproefd heb,’ zegt ze verrukt.

De favoriet van de Lady Chef is de klassieke Gressingham eendenborstfilet, waarvan het vel nog aan het vlees zit. Dit zorgt voor een sappigheid van het vlees en geeft het een extra rijkelijke smaak. Door het vlees in te kerven en bij te kruiden, krijgt het bovendien een krokante toets om je duimen en vingers bij af te likken. De borstfilet valt niet te verwarren met een magret. Magret is filet van eenden die worden vetgemest voor de productie van foie gras, dit in tegenstelling tot de filet van de Gressingham eenden.

The lucky duck

Kiezen voor Gressingham eendenvlees is een maatschappelijk verantwoorde keuze. De boerderijen en productiebedrijven waar de beestjes worden gekweekt en geslacht, hebben allemaal een Red Tractor certificaat. Dit certificaat verzekert jou als consument of chef dat aan kwalitatieve productiestandaarden is voldaan, met garantie van een optimale levenskwaliteit voor de dieren. Geen zielige eenden in krappe hokken, maar rondhuppelende beestjes in ruime schuren, die hen beschermen tegen alle weersomstandigheden. De Gressingham eend heeft geluk, want ze heeft veel meer bewegingsruimte dan Europese soortgenoten. ‘Je proeft gewoon dat de beestjes in goede levensomstandigheden zijn grootgebracht. Gestresste eenden zullen nooit zo’n heerlijk mals vlees produceren,’ beaamt Anne-Sophie. Ter illustratie: Gressingham eenden hebben 30% meer bewegingsruimte dan de minimumstandaard die is vastgelegd door de Europese Unie. Ook krijgen de dieren een constante water- en voedselvoorziening, met iedere dag vers stro. De boerderijen worden regelmatig geaudit om te controleren of ze nog steeds tegemoetkomen aan de opgelegde standaarden.

Waar te verkrijgen?

Komt het water je al in de mond? Rep je dan naar een Delhaize winkel in je buurt, want sinds dit jaar zijn de Gressingham producten daar exclusief verkrijgbaar. De richtprijs varieert van 20,95€ per kilo voor de borstfilets, tot 6 à 8€ per verpakking voor de andere producten.

Bezoek de website

logo Culinaire Ambiance
×

Culinaire Ambiance

Culinaire Ambiance en de Chaudfontaine Lady Chef of the Year: een droomkoppel

Sinds jaar en dag is Culinaire Ambiance de trouwe mediapartner van de Lady Chef of the Year en dat is geen toeval. Zo stond het sterrenmagazine voor de hobbykok mee aan de wieg van deze prestigieuze competitie. Maar bovenal hebben de redactie en de jury van de wedstrijd de constante zoektocht naar culinaire perfectie gemeen.

Hoewel Culinaire Ambiance zich vooral naar de hobbykoks richt en in de eerste plaats hen wil helpen om hun gastronomie naar een hoger niveau te tillen, heeft het magazine altijd het respect genoten van ‘s lands belangrijkste en invloedrijkste chefs. Het lijstje van gerenommeerde chefs die ooit op maandelijkse basis hun medewerking verleenden, is dan ook indrukwekkend. Momenteel geven onder meer Gault&Millau Chef van het Jaar Filip Claeys, de talentrijke Seppe Nobels en verstokte creatieveling Wout Bru maandelijks hun ideeën, inzichten en recepten prijs. Ook vooraanstaande ambachtslui zoals bijvoorbeeld topslager Hendrik Dierendonck bewijzen dat ze in de keuken inspirerend werk kunnen verrichten.

Daarnaast heeft de redactie consequent oog gehad voor jong en aanstormend talent. Over jaarlijks wisselende formats hebben veelbelovende chefs altijd kunnen rekenen op een podium om met hun gastronomische vaardigheden uit te pakken.

De steun die het magazine verleent aan zowel de Lady Chef of the Year (de wedstrijd dus) als aan de Lady Chefs (de laureaten), kadert in die opzet om jong talent een duwtje in de rug te geven. Ook al omdat Culinaire Ambiance het een noodzaak vindt dat vrouwelijk talent extra aandacht krijgt in een door mannen gedomineerde sector.

Culinaire Ambiance, het sterrenmagazine voor de hobbykok, staat ook elke maand garant voor vijf binnenlandse restaurantrecensies en evenveel besprekingen vanuit wereldsteden zoals Parijs, Londen, Amsterdam, Berlijn en New York. Diepgaande reportages geven achtergrondinformatie over terroirproducten, food pairing, keukentechnieken, bier en wijn… ondersteund door food photography die je zin doet krijgen om in het papier te bijten. Bovendien kan de lezer via de website www.ambiance.be alle recepten en restaurantbesprekingen terugvinden. Het online medium geeft daarnaast ook de kans om via de nieuwsblog alle evoluties in de gastronomie, zowel thuis als op restaurant, op de voet op te volgen.

Culinaire Ambiance verschijnt 10x per jaar en kost € 5,95.
Volg het laatste culinaire nieuws ook via www.ambiance.be en op de Facebook-pagina.

Bezoek de website