"“De titel winnen is de ultieme bekroning voor iedere Belgische vrouwelijke chef”, glundert Julie. “Het zal een erg boeiend jaar worden. Ik krijg de kans om topproducten te ontdekken, zal vaker in de kijker staan. Het wordt een druk jaar, maar dat heb ik er graag voor over! Ik hoopte al 4 jaar op de titel en nu is het zover: ik kan niet wachten om mijn jaar als Lady Chef te beginnen" Julie Baekelandt, Chaudfontaine Lady Chef of the Year

JULIE BAEKELANDT VERKOZEN TOT BESTE VROUWELIJKE CHEF VAN BELGIË. PROFICIAT JULIE!

Julie Baekelandt is door pers en publiek overtuigend verkozen tot Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2016. Met haar 30 jaar zet zij de trend voort van een generatie opkomend talent dat met deze titel bekroond wordt. Julie staat al 3 jaar achter het fornuis van haar eigen restaurant, C-Jules in Zottegem. Ze heeft sinds 2015 ook haar kookrubriek op Njam!.

De Chaudfontaine Lady Chef of the Year is een titel die jaarlijks wordt uitgereikt aan een vrouwelijke chef die staat voor kwaliteit, creativiteit en vrouwelijke finesse in de keuken. Julie omschrijft haar eigen keuken als ‘zuiders, met Provençaalse invloeden’. Leerscholen bij topchefs Wout Bru en Seppe Nobels maakten haar tot de chef die ze vandaag is.

Het thema van de culinaire uitdaging, waarmee de Lady Chef haar menu vorm moet geven is dit jaar ‘contrast’: klassieke producten in een moderne keuken. Een Gressingham eendenfilet combineert Julie met geitenkaas en rode biet tot een lekker fris voorgerecht. Voor het hoofdgerecht kiest Julie voor een minder evidente versnijding van Welsh lamsvlees, de lamschouder. Niet in een klassiek stoofpotje maar met frisse groenten en yoghurt. “Lamsvlees uit Wales is vol van smaak en erg veelzijdig om mee te koken. Dit wou ik met dit gerecht ook aantonen”, aldus Julie. Ze rondt het Lady Chef menu af door een traditioneel dessert van appel en karamel te contrasteren met kruiden.

Ook dit jaar schaart Chaudfontaine zich achter de titel van Lady Chef of the Year. De juiste food & water pairing laat het contrast van smaken in het menu perfect tot zijn recht komen. Elk type gerecht heeft zijn bijpassend water: plat, bruisend of lichtbruisend. Het zuivere en pure karakter van Chaudfontaine mineraalwater omhelst de finesse in de gerechten van de nieuwe Lady Chef.

Julie Baekelandt werd op 24 december 1985 geboren in Zottegem. De microbe om te koken had ze al erg jong te pakken. Op haar 14 jaar ging ze naar Hotelschool Ter Groene Poorte in Brugge. Hier leerde ze alle kneepjes van het vak: zaalwerk, patisserie, zelfs een specialisatie in wereldkeuken passeerden de revue. Door 3 verschillende stages had ze op haar 18 jaar al een pak ervaring. Zo trok Julie op haar 14e naar Zuid-Frankrijk voor een stage van enkele weken. Toen ze afstudeerde, vond ze vrijwel meteen werk. Na in de keuken van La Tourbière (Aalst) en Belga Queen (Gent) te staan, kreeg Julie de kans om samen te werken met Wout Bru. Een chef voor wie ze veel bewondering heeft, en met wie het meteen goed klikte. Julie trok voor meer dan 3 jaar naar Frankrijk. Eerst werkte ze er tijdens het winterseizoen in Le Cheval Blanc. Nadien verhuisde ze mee met Wout Bru naar de Provence, om er achter het fornuis van Eygalieres te staan. Julie denkt met veel plezier terug aan die tijd. “We waren met een groot team, maar wel een hechte groep.” Na 3 jaar miste ze het thuisfront en trok ze samen met Céderic Demey, haar toenmalige vriend, terug naar België. Daar ging ze aan de slag bij Graanmarkt 13, het restaurant van Seppe Nobels in Antwerpen. Na jaren als sous-chef begon het stilaan te kriebelen om chef te worden in een restaurant. Een kans die ze kreeg bij Vinois in Sint-Martens-Latem. In 2013 openden Céderic en Julie ten slotte hun eigen zaak: C-Jules in Zottegem. En zo keerde Julie toch terug naar haar roots. “Na 10 keer verhuizen was het tijd voor een vaste stek.” De zaak gooide meteen hoge ogen en behaalde in 2014 vlot een Gault&Millau-score van 14/20. Sinds 2015 combineert Julie het chef zijn met mediawerk: op tv-zender Njam! heeft zij haar eigen vaste kookrubriek. Ze is ook een van de chefs van Jong Keukengeweld, dit jaar al voor de vierde editie op rij. C-Jules bestaat al 3 jaar uit hetzelfde hechte team van medewerkers. In maart 2016 besloot Céderic om uit de zaak te stappen en zich meer te richten op de evenementensector. “2016 was tot nu toe zeker nog geen makkelijk jaar. Niet alleen was er het vertrek van Céderic, plots moest ik ook zijn taken in C-Jules overnemen. Het administratieve werk, contacten met leveranciers: daar moest ik echt mijn weg in zoeken.” Intussen kent Julie zowat alle kneepjes van het vak. De bekroning als Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2016 is “net dat duwtje in de rug” dat ze nodig had, aldus Julie. “Ik vind dit de ultieme erkenning van een vrouwelijke chef. Ik hoopte al 4 jaar op de titel en nu is het zover: ik kan niet wachten om mijn jaar als Lady Chef te beginnen!”

C-Jules
Markt 15
9620 Zottegem
09 279 11 18
info@c-jules.be
www.c-jules.be


logo Weekend Knack
×

Weekend Knack

Knack Weekend gaat in zee met Lady Chef of the Year 2017
Knack Weekend is bekend om zijn degelijke en vaak baanbrekende berichtgeving over gastronomie. Met zijn jarenlange ervaring schaart het magazine zich nu achter de prijs Chaudfontaine Lady Chef of the Year. Een titel die sinds 1991 de grootste vrouwelijke talenten in de Belgische gastronomie bekroont.
Gastronomie is, naast mode en design, altijd al een van de sterke domeinen van Knack Weekend. Via interviews, onthullingen, reportages en een selectie van goede adresjes, belicht het magazine grote chefs van bij ons en van elders, maar ook opkomende talenten die de volgende jaren hun stempel zullen drukken op de wereld van de gastronomie. Zo verschijnt sinds begin dit jaar wekelijks de nieuwe rubriek ‘WeekendRecept’, waarin een meesterkok zijn interpretatie van een klassiek gerecht presenteert. Op 15 september komt er een nieuwe Black-editie uit, volledig gewijd aan de kookkunst, met een gids van de 150 beste tafels van het land. De kunst van het koken is manifest een van dé speerpunten van Knack Weekend, dat ook online de culinaire actualiteit op de voet volgt via een speciale rubriek en een nieuwsbrief elke woensdag.
De prijs Chaudfontaine Lady Chef of the Year van zijn kant bekroont vrouwelijke chefs die uitblinken in hun vak maar al te vaak in de schaduw blijven van hun mannelijke collega’s. Reden te meer voor Knack Weekend om dit initiatief te steunen dat het talent beloont van deze uiterst professionele koks. Zoals de winnares van 2016, Julie Baekelandt van restaurant C-Jules in Zottegem. In de komende editie van Black Food zal Knack Weekend een exclusieve reportage brengen met de winnares van 2017 en haar beste recepten.
Met dit nieuwe initiatief verrruimt Roularta Media Group nog haar 360°-strategie en versterkt ze haar positie in de sector van de gastronomie.

Info: Fabienne Willaert,
Tel.: +32 2 702 45 80
fabienne.willaert@roularta.be

logo Chaudfontaine
×

Chaudfontaine

JULIE BAEKELANDT IS LADY CHEF 2016 EN NIEUWE CHAUDFONTAINE AMBASSADRICE

Met de verkiezing van Julie Baekelandt tot Lady Chef 2016 heeft ook Chaudfontaine een nieuwe ambassadrice. Het natuurlijk mineraalwater verbindt niet toevallig zijn naam aan het culinaire evenement: “Net als het water van Chaudfontaine dat puur en evenwichtig uit de bodem opborrelt, helpen we culinair talent aan de oppervlakte te komen”.

Na Anne-Sophie Breysem van De Kwizien uit Hasselt hebben het publiek en een jury van culinaire journalisten Julie Baekelandt van C-Jules uit Zottegem uitgeroepen tot nieuwe Chaudfontaine Lady Chef of the Year. Zij wordt daarmee de 26ste winnares van deze prestigieuze wedstrijd, en voor de tweede maal Chaudfontaine ambassadrice.

Iets waar Chaudfontaine erg trots op is: “We zijn heel blij om deze jonge vrouwelijke topchef gedurende een jaar mee te ondersteunen en te tonen dat we als merk heel dicht bij de horeca staan. Precies omdat het water met zijn drie varianten de perfecte partner is bij elke culinaire ervaring”, zegt Céline van den Rijn, Marketing Director Coca-Cola België & Luxemburg.

EVENWICHTIG WATER VOOR EEN OPTIMALE ‘DINING EXPERIENCE’

Het water van Chaudfontaine is uitzonderlijk natuurlijk mineraalwater, afkomstig uit een bron gelegen aan de voet van de Belgische Ardennen. Dankzij een bijzondere samenloop van geologische omstandigheden daalt het water van Chaudfontaine tot een diepte van 1600m en wordt gedurende minstens 60 jaar door de natuur zelf gefilterd. Het water ontspringt als het ware uit een ‘natuurlijke kluis’ en is volstrekt uniek, door zijn zuiverheid en evenwichtig mineraalgehalte.

Dit alles zorgt ervoor dat het Chaudfontaine water een optimale ‘dining experience’ aanbiedt. Het Tri’O van Chaudfontaine (bruisend, licht bruisend en plat water) staat ook hoog aangeschreven bij Julie Baekelandt: “Omdat het
een evenwichtige mineralisatie en een delicate, maar niet te uitgesproken smaak heeft, past het als begeleidende drank bij elk menu.”

“Chaudfontaine is voor mij het water met de meest zuivere smaak”, zegt de Lady Chef. Het Tri’O past bij elk gerecht en iedere wijn. Afhankelijk van het koolzuurgehalte kan je bovendien specifieke accenten leggen. De rode bruisende variant, wekt de eetlust open is ideaal om knapperige en textuurrijke gerechten een boost te geven. Voor gerechten met een subtiele smaak is de groene variant dan weer geschikte partner dankzij de delicate en fijne belletjes. En tot slot het natuurlijke ‘blauwe’ mineraalwater. Dit water is perfect uitgebalanceerd en pastbijgevolg bij elk gerecht, op ieder moment.

‘Dat de keuze in water afhangt van gerecht tot gerecht, is iets wat veel mensen niet weten’, zo vertelt de Lady Chef. ‘Toch kan het een toegevoegde waarde zijn bij je culinaire ervaring. Veel mensen drinken niet alleen wijn of bier bij de maaltijd, maar ook een glaasje water. Eigenlijk zou ieder restaurant ook zijn watersommelier moeten hebben’.

Chaudfontaine, een bekroond water
In 2013 werd Chaudfontaine’s werelds eerste producent van mineraalwater die de gouden ‘European Water Stewardship’ medaille in de wacht wist te slepen. Dit door een combinatie van innovatieve technologieën aan te wenden, inspanningen te leveren om de natuurlijke rijkdom met de grootste zorg te beschermen en het water duurzaam te beheren (van bron tot fles). De bekroning werd in juni van dit jaar verlengd. In 2015 ontving het Tri’O van Chaudfontaine de ‘iTQi Superior Taste Award’. Deze prijs werd uitgereikt door toonaangevende chefs en sommeliers, opiniemakers op het vlak van smaak.

www.chaudfontaine.com

Chaudfontaine is een gedeponeerd merk van MMJ ©2016 MMJ

Bezoek de website

logo Welsh Lamb / BGA
×

Welsh Lamb / BGA

Wales, waar de natuur zelf voor heerlijk lamsvlees zorgt

HCC Meat Promotion Wales is dit jaar opnieuw trotse partner van Lady Chef of the Year. Lamsvlees uit Wales is een natuurlijk, mals en sappig product, dat zich erg veelzijdig toont, met een waaier aan lekkere versnijdingen. Dat ondervinden meer en meer chefs elke dag opnieuw, wereldwijd. Chaudfontaine Lady Chef of the Year Julie Baekelandt leert Welsh lamsvlees voor het eerst kennen en is meteen overtuigd. “Dit is een topproduct, erg fijn en zacht van smaak. Als chef merk je meteen het verschil.” Julie zal Welsh lamsvlees dit jaar niet alleen op de kaart zetten van haar restaurant C-Jules in Zottegem, maar ze zal ook showcooking doen op vakbeurzen en andere evenementen. “Mijn favoriete versnijdingen zijn de lamsbout en de lamsschouder. Erg diverse stukken waarmee je als chef op creatief vlak alle kanten op kan.”

Natuurlijk en ongerept

In Wales doen de lammeren zich tegoed aan de welig groene grasvelden op heuvels en in valleien. Bijvoederen is niet nodig want de eindeloze groene weilanden bieden alles wat de negen miljoen schapen – broedooien en lammeren samen – nodig hebben om te groeien. Het klimaat, vochtig maar mild, in combinatie met een bodemcultuur rijk aan mineralen, zorgt voor een enorme variëteit aan grassen en kruiden. Schapen en lammeren kunnen daardoor het hele jaar door op natuurlijk grasland grazen. Het is precies die ongerepte, natuurlijke voedingsbodem die het Welshe lamsvlees z’n typische sappige en malse textuur en z’n zachte maar uitgesproken smaak geeft.

Beschermde Geografische Aanduiding

Welsh lamsvlees is door de Europese Commissie erkend voor zijn unieke regionale eigenschappen en kreeg daarvoor in 2003 de begeerde status van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Dat certificaat is een officiële bevestiging van de uitstekende reputatie die de Welshe kwekers en schapenhoeders al eeuwen genieten. De goede naam van het product is het resultaat van veeteeltmethodes die van generatie op generatie doorgegeven zijn, van de fokervaring en van de natuurlijke begrazing waarvan de boeren nooit afgestapt zijn.
Het belang van het BGA-certificaat is niet te onderschatten. Het beschermt de consument tegen imitatie én het zorgt voor een compleet transparante traceerbaarheid, van bij de boer tot op het bord. De lammeren worden immers al bij de geboorte voorzien van een merkteken en alle gegevens, inclusief de veterinaire, worden bijgehouden. Een onafhankelijk orgaan gaat dan geregeld inspecties uitvoeren bij fokkers, op boerderijen, bij transporteurs, in slachthuizen en in verwerkingsbedrijven om er zo op te kunnen toezien dat alle door de BGA opgelegde normen ook gerespecteerd worden.
De versheid wordt ook door het certificaat gegarandeerd. Wales mag dan wel synoniem staan voor stukken ongerepte natuur, de regio is ook perfect bereikbaar en ligt dichtbij België, wat een snelle aanvoer van dagvers vlees garandeert.
Hoewel lamsvlees het hele jaar door beschikbaar is, is het eigenlijk een seizoensproduct. De piekperiode voor Welsh lamsvlees loopt ongeveer van mei tot in januari.

HCC, de organisatie ter promotie van Welsh lamsvlees

Hybu Cig Cymru (HCC) is de sectororganisatie die instaat voor de ontwikkeling, promotie en marketing van Welsh rood vlees. Met ongeveer 9.000.000 schapen en lammeren en 1.103.000 runderen (cijfers juni 2014) is het niet verwonderlijk dat deze industrie haar eigen agentschap heeft, dat zich inzet voor de groei van de industrie en het vinden van nieuwe, duurzame afzetmarkten voor Welsh lams-, rund- en varkensvlees.

Welsh lamsvlees (BGA) is in België verkrijgbaar bij horecaspecialist ISPC.

www.eatwelshlamb.com

Bezoek de website