Internationale Vrouwendag: Lady Chefs steunen Moeders voor Moeders

Gepost op 25-02-2016

Vrouwen moeten nog steeds opboksen tegen mannen in de professionele wereld. Carrière maken als vrouw is vaak allesbehalve evident. Zeker in de horeca denken we bij een chef meestal nog aan een man. 25 jaar geleden ontstond Lady Chef of the Year met het doel om juist die vrouwelijke chefs een duw in de rug te geven. Bij de eerste verkiezing waren slechts 13 professionele vrouwelijke chefs gekend in België. Tinneke Van Wichelen was de eerste laureaat in 1991. Anne-Sophie Breysem, de winnares in 2015, won de titel tussen 156 kandidates. Er is een lange weg afgelegd.
Chaudfontaine Lady Chef of the Year wenst op 8 maart, op de internationale Dag van de Vrouw, iets terug te doen voor vrouwen die minder geluk hebben gehad. Spijtig genoeg staan veel vrouwen nog erg kwetsbaar in de maatschappij. Ter gelegenheid van 25 jaar Lady Chef of the Year zullen verschillende Lady Chefs hun geprivilegieerde positie gebruiken om deze problematiek naar voren te schuiven en steunen ze dit jaar Moeders Voor Moeders vzw. Het initiatief wordt mede gedragen door 2 sterke vrouwen in de Belgische politiek, Elke Sleurs en Hilde Claes. Staatssecretaris voor Armoedebestrijding & Gelijke Kansen Elke Sleurs: “Armoede in België is helaas nog steeds een groot probleem. Vrouwen, en in het bijzonder vrouwen met kinderen, zijn vaak de eerste slachtoffers. Ik verwelkom dan ook ten zeerste initiatieven zoals deze die er eens te meer de aandacht op vestigen.”
De organisatie achter Chaudfontaine Lady Chef of the Year, haar verschillende partners alsook de voormalige Lady Chefs bundelen hun krachten en organiseren een benefiet om geld in te zamelen voor Moeders voor Moeders vzw. Anne-Sophie Breysem (Lady Chef 2015), Ann De Roy (2013), Yanaika Skrzyszkowiak (2011) en Christa Cappelle (2003) zullen in Hasselt de hele dag gastronomische gerechtjes bereiden, samen met de leerlingen van de Hotelschool Hasselt. De opbrengst gaat integraal naar de vzw Moeders voor Moeders. “We hadden ook een feestje kunnen geven voor deze 25e editie,” lacht Anne-Sophie, “maar als we in plaats daarvan iets kunnen doen voor zij die onze steun kunnen gebruiken, waarom niet?”. Ook de andere Lady Chefs steunen de actie en komen op 8 maart een handje toesteken. Het geheel wordt aan elkaar gepraat door Showbizz Bart.
Moeders voor Moeders is een vzw die directe materiële hulp biedt aan moeders met jonge kinderen in financiële nood. Vaak zijn dit eenoudergezinnen die het financieel erg moeilijk hebben om rond te komen. Het gaat om gezinnen die door de mazen van het sociale net zijn gevallen. Indien zij in aanmerking komen voor hulp, kunnen zij wekelijks voeding en geregeld materiaal voor hun gezin krijgen. Jaarlijks doen zo’n 1200 gezinnen beroep op deze organisatie. De vzw werkt uitsluitend met vrijwilligers en wordt niet gesubsidieerd.

logo Weekend Knack
×

Weekend Knack

Knack Weekend gaat in zee met
Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2017

Knack Weekend staat bekend om zijn degelijke en vaak baanbrekende berichtgeving over gastronomie. Met zijn jarenlange ervaring schaart het magazine zich nu achter de prijs Chaudfontaine Lady Chef of the Year. Een titel die sinds 1991 de grootste vrouwelijke talenten in de Belgische gastronomie bekroont.

Gastronomie is, naast mode en design, altijd al een van de favoriete onderwerpen van Knack Weekend geweest. Via interviews, reportages en een selectie van goede adresjes, belicht het magazine grote chefs van bij ons en elders, maar ook opkomende talenten die de komende jaren hun stempel zullen drukken op de wereld van de gastronomie. Zo verschijnt sinds begin dit jaar wekelijks de nieuwe rubriek ‘Weekendrecept’, waarin een meesterkok zijn interpretatie van een klassiek gerecht presenteert. Op 15 september komt er een nieuwe Black-editie uit, volledig gewijd aan de kookkunst, met een gids van de 150 beste restaurants van het moment. Ook online volgt Knack Weekend de culinaire actualiteit op de voet, via een speciale rubriek en een wekelijkse nieuwsbrief.
De prijs Chaudfontaine Lady Chef of the Year van zijn kant bekroont vrouwelijke chefs die uitblinken in hun vak, maar al te vaak in de schaduw blijven van hun mannelijke collega’s. Reden te meer voor Knack Weekend om dit initiatief te steunen. In de komende editie van Black Food brengt Knack Weekend een exclusieve reportage rond Laure Genonceaux van restaurant Brinz’l in Brussel, de winnares van 2017, en haar beste recepten.
Met dit nieuwe initiatief verruimt Roularta Media Group haar 360°-strategie en versterkt ze haar positie in de sector van de gastronomie.

Info: Fabienne Willaert,
Tel.: +32 2 702 45 80
fabienne.willaert@roularta.be

logo Chaudfontaine
×

Chaudfontaine

Laure Genonceaux is Chaudfontaine ambassadrice 2017

Pure keuken van Lady Chef of the Year 2017 past perfect bij watermerk

Met de titel ‘Lady Chef of the Year’ oogt de culinaire toekomst van de jonge vrouwelijke chef-kok Laure Genonceaux nog beloftevoller. Anderhalf jaar geleden opende ze haar eigen restaurant in Ukkel, Brinz’l, waar ze met een klein team graag puur natuur kookt. Chaudfontaine, dat zich ook dit jaar achter de culinaire wedstrijd schaart, had zich geen betere ambassadrice kunnen wensen.

Laure Genonceaux heet ze, 34 jaar en de nieuwe Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2017. Ze is de 27ste winnares van de prestigieuze kookwedstrijd en volgt daarmee Julie Baekelandt van C-Jules uit Zottegem op. Haar restaurant Brinz’l in Ukkel – brinzelle is Creools voor aubergine – knipoogt naar haar roots in Mauritius, maar haar keuken is echt wel Frans. Met veel passie serveert ze pure smaken en evenwichtige gerechten, eenvoudig maar altijd smakelijk.

De jonge, vrouwelijke topchef is meteen ook de nieuwe ambassadrice van Chaudfontaine. Laure Genonceaux: “Een hele eer, dat spreekt voor zich. Door zijn zuiverheid en evenwichtig mineraalgehalte heeft Chaudfontaine een unieke, delicate smaak. Die subtiliteit past perfect bij de finesse die ik in mijn gerechten nastreef. Op elk moment trouwens, want met Tri’O van Chaudfontaine – bruisend, licht bruisend en natuurlijk – heeft elk type gerecht zijn bijpassend water.”

Céline van den Rijn, Marketing Director Coca-Cola België & Luxemburg: “We kijken ernaar uit om Laure een heel jaar mee te ondersteunen. Tegelijk tonen we als merk dat we dicht bij de horeca staan. Precies omdat Chaudfontaine door zijn unieke samenstelling elke culinaire ervaring compleet maakt.”

Het natuurlijke mineraalwater van Chaudfontaine, uit een bron aan de voet van de Belgische Ardennen, is dan ook uniek. Dankzij een bijzondere samenloop van geologische omstandigheden daalt het water tot 1.600 m diepte en wordt het 60 jaar door de natuur zelf gefilterd.

www.chaudfontaine.com

Chaudfontaine is een gedeponeerd merk van MMJ ©2016 MMJ

Bezoek de website

logo Welsh Lamb / BGA
×

Welsh Lamb / BGA

Wales, waar de natuur zelf voor heerlijk lamsvlees zorgt

Voor het derde jaar op rij is HCC Meat Promotion Wales opnieuw trotse partner van Lady Chef of the Year. Lamsvlees uit Wales is een natuurlijk, mals en sappig product, dat zich erg veelzijdig toont, met een waaier aan lekkere versnijdingen. Dat ondervinden meer en meer chefs elke dag opnieuw, wereldwijd. Ook de nieuwe Chaudfontaine Lady Chef of the Year Laure Genonceaux is fan. “Qua versnijding van Welsh lamsvlees ben ik het meest verzot op de schouder. Het vlees is zo smaakvol, maar toch niet te uitgesproken. Bovendien is het uitermate zacht. Echt mijn favoriet!” De nieuwe Lady Chef zal Welsh lamsvlees dit jaar niet alleen op de kaart zetten van haar restaurant Brinz’L in Ukkel, maar ze zal ook showcooking doen op diverse evenementen.

Natuurlijk en ongerept

In Wales doen de lammeren zich tegoed aan de welig groene grasvelden op heuvels en in valleien. Bijvoederen is niet nodig want de eindeloze groene weilanden bieden alles wat de negen miljoen schapen – broedooien en lammeren samen – nodig hebben om te groeien. Het klimaat, vochtig maar mild, in combinatie met een bodemcultuur rijk aan mineralen, zorgt voor een enorme variëteit aan grassen en kruiden. Schapen en lammeren kunnen daardoor het hele jaar door op natuurlijk grasland grazen. Het is precies die ongerepte, natuurlijke voedingsbodem die het Welshe lamsvlees z’n typische sappige en malse textuur en z’n zachte maar uitgesproken smaak geeft.

Beschermde Geografische Aanduiding

Welsh lamsvlees is door de Europese Commissie erkend voor zijn unieke regionale eigenschappen en kreeg daarvoor in 2003 de begeerde status van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Dat certificaat is een officiële bevestiging van de uitstekende reputatie die de Welshe kwekers en schapenhoeders al eeuwen genieten. De goede naam van het product is het resultaat van veeteeltmethodes die van generatie op generatie doorgegeven zijn, van de fokervaring en van de natuurlijke begrazing waarvan de boeren nooit afgestapt zijn.
Het belang van het BGA-certificaat is niet te onderschatten. Het beschermt de consument tegen imitatie én het zorgt voor een compleet transparante traceerbaarheid, van bij de boer tot op het bord. De lammeren worden immers al bij de geboorte voorzien van een merkteken en alle gegevens, inclusief de veterinaire, worden bijgehouden. Een onafhankelijk orgaan gaat dan geregeld inspecties uitvoeren bij fokkers, op boerderijen, bij transporteurs, in slachthuizen en in verwerkingsbedrijven om er zo op te kunnen toezien dat alle door de BGA opgelegde normen ook gerespecteerd worden.

De versheid wordt ook door het certificaat gegarandeerd. Wales mag dan wel synoniem staan voor stukken ongerepte natuur, de regio is ook perfect bereikbaar en ligt dichtbij België, wat een snelle aanvoer van dagvers vlees garandeert.
Hoewel lamsvlees het hele jaar door beschikbaar is, is het eigenlijk een seizoensproduct. De piekperiode voor Welsh lamsvlees loopt ongeveer van mei tot in januari.

HCC, de organisatie ter promotie van Welsh lamsvlees

Hybu Cig Cymru (HCC) is de sectororganisatie die instaat voor de ontwikkeling, promotie en marketing van Welsh rood vlees. Met ongeveer 9.000.000 schapen en lammeren en 1.103.000 runderen (cijfers juni 2014) is het niet verwonderlijk dat deze industrie haar eigen agentschap heeft, dat zich inzet voor de groei van de industrie en het vinden van nieuwe, duurzame afzetmarkten voor Welsh lams-, rund- en varkensvlees.

Welsh lamsvlees (BGA) is in België verkrijgbaar bij horecaspecialist ISPC.

www.eatwelshlamb.com

Bezoek de website