Leuk recept? Vertel het verder!

Navarin van Welsh Lam – Spinazie – Espuma van aardappel – poederspek

Recept van Chaudfontaine Lady Chef of the Year : Julie Baekelandt     Aantal personen : 4    


Navarin van Welsh Lam – Spinazie – Espuma van aardappel – poederspek

INGREDIENTEN

- 200g Welshe lamsnek – 1 ajuin – 1 fles bier “De Rijck Gouden Arend” – 4 sneetjes toast brood – 1 zak jonge spinazie – 1 pakje spekblokjes natuur – 1 dl olijfolie – 100g gedroogde cèpes – 5 grote aardappelen (bintjes) – Peper en zout – 2 dl melk – 200g boter – 1 eetlepel truffelolie – 2 takjes thijm en 2 takjes laurier – 1 eetlepel mosterd – 2 teentjes look – 1 bol muskaatnoot

BEREIDING

- Stoof de lamsnek aan in een hete pan en kruid met peper en zout. Snij de ajuin in heel fijne blokjes en stoof aan. Voeg dit toe aan het lamsvlees. Voeg 1 boterham met mosterd toe, samen met thijm, laurier, look, peper, zout en het bier. Laat dit 2 à 3 minuten pruttelen op het vuur. – Spoel de spinazie en stoof aan in boter. Kruid af met peper, zout, en muskaatnoot. – Snij de rest van het brood in blokjes en bak af in de oven op 180° gedurende 4 minuten en besprenkel daarna met olijfolie. – Kook de aardappelen gaar. Laat de room, boter en melk op het vuur even opkoken. Giet dit vervolgens op de aardappelen en kruid af. Mix dit tot een glad geheel. Giet dit in een espumafles en fixeer 2 gasbonbons op de fles. – Laat olie heet worden op het vuur en voeg de cèpes bij. – Bak de spekblokjes in de oven af op 180° gedurende 10min. Doe dit in een zeef, laat afkoelen, en mix daarna tot poeder.

Doe de navarin in een kommetje, voeg er wat spinazie, broodblokjes, cèpes en espuma van aardappel bij. Werk af met het poederspek.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE NIEUWE LADY CHEF RECEPTEN EN DE WEDSTRIJD!

Schrijf je vandaag nog in op de Lady Chef nieuwsbrief

Je gegevens worden niet doorgegeven en je kan altijd uitschrijven wanneer je wenst.

logo Weekend Knack
×

Weekend Knack

Knack Weekend gaat in zee met Lady Chef of the Year 2017
Knack Weekend is bekend om zijn degelijke en vaak baanbrekende berichtgeving over gastronomie. Met zijn jarenlange ervaring schaart het magazine zich nu achter de prijs Chaudfontaine Lady Chef of the Year. Een titel die sinds 1991 de grootste vrouwelijke talenten in de Belgische gastronomie bekroont.
Gastronomie is, naast mode en design, altijd al een van de sterke domeinen van Knack Weekend. Via interviews, onthullingen, reportages en een selectie van goede adresjes, belicht het magazine grote chefs van bij ons en van elders, maar ook opkomende talenten die de volgende jaren hun stempel zullen drukken op de wereld van de gastronomie. Zo verschijnt sinds begin dit jaar wekelijks de nieuwe rubriek ‘WeekendRecept’, waarin een meesterkok zijn interpretatie van een klassiek gerecht presenteert. Op 15 september komt er een nieuwe Black-editie uit, volledig gewijd aan de kookkunst, met een gids van de 150 beste tafels van het land. De kunst van het koken is manifest een van dé speerpunten van Knack Weekend, dat ook online de culinaire actualiteit op de voet volgt via een speciale rubriek en een nieuwsbrief elke woensdag.
De prijs Chaudfontaine Lady Chef of the Year van zijn kant bekroont vrouwelijke chefs die uitblinken in hun vak maar al te vaak in de schaduw blijven van hun mannelijke collega’s. Reden te meer voor Knack Weekend om dit initiatief te steunen dat het talent beloont van deze uiterst professionele koks. Zoals de winnares van 2016, Julie Baekelandt van restaurant C-Jules in Zottegem. In de komende editie van Black Food zal Knack Weekend een exclusieve reportage brengen met de winnares van 2017 en haar beste recepten.
Met dit nieuwe initiatief verrruimt Roularta Media Group nog haar 360°-strategie en versterkt ze haar positie in de sector van de gastronomie.

Info: Fabienne Willaert,
Tel.: +32 2 702 45 80
fabienne.willaert@roularta.be

logo Chaudfontaine
×

Chaudfontaine

JULIE BAEKELANDT IS LADY CHEF 2016 EN NIEUWE CHAUDFONTAINE AMBASSADRICE

Met de verkiezing van Julie Baekelandt tot Lady Chef 2016 heeft ook Chaudfontaine een nieuwe ambassadrice. Het natuurlijk mineraalwater verbindt niet toevallig zijn naam aan het culinaire evenement: “Net als het water van Chaudfontaine dat puur en evenwichtig uit de bodem opborrelt, helpen we culinair talent aan de oppervlakte te komen”.

Na Anne-Sophie Breysem van De Kwizien uit Hasselt hebben het publiek en een jury van culinaire journalisten Julie Baekelandt van C-Jules uit Zottegem uitgeroepen tot nieuwe Chaudfontaine Lady Chef of the Year. Zij wordt daarmee de 26ste winnares van deze prestigieuze wedstrijd, en voor de tweede maal Chaudfontaine ambassadrice.

Iets waar Chaudfontaine erg trots op is: “We zijn heel blij om deze jonge vrouwelijke topchef gedurende een jaar mee te ondersteunen en te tonen dat we als merk heel dicht bij de horeca staan. Precies omdat het water met zijn drie varianten de perfecte partner is bij elke culinaire ervaring”, zegt Céline van den Rijn, Marketing Director Coca-Cola België & Luxemburg.

EVENWICHTIG WATER VOOR EEN OPTIMALE ‘DINING EXPERIENCE’

Het water van Chaudfontaine is uitzonderlijk natuurlijk mineraalwater, afkomstig uit een bron gelegen aan de voet van de Belgische Ardennen. Dankzij een bijzondere samenloop van geologische omstandigheden daalt het water van Chaudfontaine tot een diepte van 1600m en wordt gedurende minstens 60 jaar door de natuur zelf gefilterd. Het water ontspringt als het ware uit een ‘natuurlijke kluis’ en is volstrekt uniek, door zijn zuiverheid en evenwichtig mineraalgehalte.

Dit alles zorgt ervoor dat het Chaudfontaine water een optimale ‘dining experience’ aanbiedt. Het Tri’O van Chaudfontaine (bruisend, licht bruisend en plat water) staat ook hoog aangeschreven bij Julie Baekelandt: “Omdat het
een evenwichtige mineralisatie en een delicate, maar niet te uitgesproken smaak heeft, past het als begeleidende drank bij elk menu.”

“Chaudfontaine is voor mij het water met de meest zuivere smaak”, zegt de Lady Chef. Het Tri’O past bij elk gerecht en iedere wijn. Afhankelijk van het koolzuurgehalte kan je bovendien specifieke accenten leggen. De rode bruisende variant, wekt de eetlust open is ideaal om knapperige en textuurrijke gerechten een boost te geven. Voor gerechten met een subtiele smaak is de groene variant dan weer geschikte partner dankzij de delicate en fijne belletjes. En tot slot het natuurlijke ‘blauwe’ mineraalwater. Dit water is perfect uitgebalanceerd en pastbijgevolg bij elk gerecht, op ieder moment.

‘Dat de keuze in water afhangt van gerecht tot gerecht, is iets wat veel mensen niet weten’, zo vertelt de Lady Chef. ‘Toch kan het een toegevoegde waarde zijn bij je culinaire ervaring. Veel mensen drinken niet alleen wijn of bier bij de maaltijd, maar ook een glaasje water. Eigenlijk zou ieder restaurant ook zijn watersommelier moeten hebben’.

Chaudfontaine, een bekroond water
In 2013 werd Chaudfontaine’s werelds eerste producent van mineraalwater die de gouden ‘European Water Stewardship’ medaille in de wacht wist te slepen. Dit door een combinatie van innovatieve technologieën aan te wenden, inspanningen te leveren om de natuurlijke rijkdom met de grootste zorg te beschermen en het water duurzaam te beheren (van bron tot fles). De bekroning werd in juni van dit jaar verlengd. In 2015 ontving het Tri’O van Chaudfontaine de ‘iTQi Superior Taste Award’. Deze prijs werd uitgereikt door toonaangevende chefs en sommeliers, opiniemakers op het vlak van smaak.

www.chaudfontaine.com

Chaudfontaine is een gedeponeerd merk van MMJ ©2016 MMJ

Bezoek de website

logo Welsh Lamb / BGA
×

Welsh Lamb / BGA

Wales, waar de natuur zelf voor heerlijk lamsvlees zorgt

HCC Meat Promotion Wales is dit jaar opnieuw trotse partner van Lady Chef of the Year. Lamsvlees uit Wales is een natuurlijk, mals en sappig product, dat zich erg veelzijdig toont, met een waaier aan lekkere versnijdingen. Dat ondervinden meer en meer chefs elke dag opnieuw, wereldwijd. Chaudfontaine Lady Chef of the Year Julie Baekelandt leert Welsh lamsvlees voor het eerst kennen en is meteen overtuigd. “Dit is een topproduct, erg fijn en zacht van smaak. Als chef merk je meteen het verschil.” Julie zal Welsh lamsvlees dit jaar niet alleen op de kaart zetten van haar restaurant C-Jules in Zottegem, maar ze zal ook showcooking doen op vakbeurzen en andere evenementen. “Mijn favoriete versnijdingen zijn de lamsbout en de lamsschouder. Erg diverse stukken waarmee je als chef op creatief vlak alle kanten op kan.”

Natuurlijk en ongerept

In Wales doen de lammeren zich tegoed aan de welig groene grasvelden op heuvels en in valleien. Bijvoederen is niet nodig want de eindeloze groene weilanden bieden alles wat de negen miljoen schapen – broedooien en lammeren samen – nodig hebben om te groeien. Het klimaat, vochtig maar mild, in combinatie met een bodemcultuur rijk aan mineralen, zorgt voor een enorme variëteit aan grassen en kruiden. Schapen en lammeren kunnen daardoor het hele jaar door op natuurlijk grasland grazen. Het is precies die ongerepte, natuurlijke voedingsbodem die het Welshe lamsvlees z’n typische sappige en malse textuur en z’n zachte maar uitgesproken smaak geeft.

Beschermde Geografische Aanduiding

Welsh lamsvlees is door de Europese Commissie erkend voor zijn unieke regionale eigenschappen en kreeg daarvoor in 2003 de begeerde status van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Dat certificaat is een officiële bevestiging van de uitstekende reputatie die de Welshe kwekers en schapenhoeders al eeuwen genieten. De goede naam van het product is het resultaat van veeteeltmethodes die van generatie op generatie doorgegeven zijn, van de fokervaring en van de natuurlijke begrazing waarvan de boeren nooit afgestapt zijn.
Het belang van het BGA-certificaat is niet te onderschatten. Het beschermt de consument tegen imitatie én het zorgt voor een compleet transparante traceerbaarheid, van bij de boer tot op het bord. De lammeren worden immers al bij de geboorte voorzien van een merkteken en alle gegevens, inclusief de veterinaire, worden bijgehouden. Een onafhankelijk orgaan gaat dan geregeld inspecties uitvoeren bij fokkers, op boerderijen, bij transporteurs, in slachthuizen en in verwerkingsbedrijven om er zo op te kunnen toezien dat alle door de BGA opgelegde normen ook gerespecteerd worden.
De versheid wordt ook door het certificaat gegarandeerd. Wales mag dan wel synoniem staan voor stukken ongerepte natuur, de regio is ook perfect bereikbaar en ligt dichtbij België, wat een snelle aanvoer van dagvers vlees garandeert.
Hoewel lamsvlees het hele jaar door beschikbaar is, is het eigenlijk een seizoensproduct. De piekperiode voor Welsh lamsvlees loopt ongeveer van mei tot in januari.

HCC, de organisatie ter promotie van Welsh lamsvlees

Hybu Cig Cymru (HCC) is de sectororganisatie die instaat voor de ontwikkeling, promotie en marketing van Welsh rood vlees. Met ongeveer 9.000.000 schapen en lammeren en 1.103.000 runderen (cijfers juni 2014) is het niet verwonderlijk dat deze industrie haar eigen agentschap heeft, dat zich inzet voor de groei van de industrie en het vinden van nieuwe, duurzame afzetmarkten voor Welsh lams-, rund- en varkensvlees.

Welsh lamsvlees (BGA) is in België verkrijgbaar bij horecaspecialist ISPC.

www.eatwelshlamb.com

Bezoek de website